Yellowstone….

Att krypa in i tältet i Yellowstone med vetskapen om att jag för ngn timma sen själv sett en Grizzlybjörn ca 1 km från campingen samt att campingpersonal varnade för att vara försiktig gjorde inte nattsömnen till den bästa… 😜

Resan mellan Greybull och Cody blev en ansträngande sådan…. Rejäl blåst som även toppades med regn och någon enstaka åsksmäll….. Skillnaden idag var att regnet inte var varmt och skönt som det tidigare varit utan kallt och rått då det var direkt nedstiget från bergsmassivet där bla Yellowstone ligger. Cody är beläget på drygt 1500m höjd och det kändes som sagt när regnet kom…..

Natten tillbringades hemma hos Paul och Jane som är warmshowersvärdar och bor ca 15km utanför Cody. Jag hade sån vansinnig tur så att när jag cyklat ett par km så kom Paul förbi i bil då han lämnat sin fru… Han stannade och jag fick åka med sista biten vilket kändes kanonbra då det var åt helt fel håll mot vad min fortsatta färd skulle gå….. eller rulla….🚲

Som vanligt frågade jag om jag kunde göra något för dem jag bor hos , då jag inte känner mig helt bekväm med att bara komma hem till folk och bara dra nytta av boende och mat…. Han hade en del saker som skulle göras och jag tog mig an att räfsa gräset på deras stora gräsmatta….. Nu skedde det ju inte på svenskt vis med räfsa utan med hjälp av fyrhjuling 😁…..

så här snurrade jag runt i drygt 1 timma på deras tomt och njöt av varje sekund…. Skönt att få lite avbrott i ”vardagen” och som bonus fick jag ju köra fyrhjuling😄. Här gäller det att ta alla tillfällen i akt för att uppleva nya saker….jag hjälpte även till att skruva upp deras väderstation.

Då det skulle bli riktigt kallt och blåsigt på vägen mot Yellowstone erbjöd de mig att stanna en extra natt vilket jag tacksamt tog emot. Det visade sig att det även snöat i bergen…..

Då de uppenbarligen tyckte rätt bra om mig efter att jag gjort mig nyttig på gården så fick jag även låna en av deras bilar dag två vilket var underbart 👍. Efter en grym frukost så körde jag in mot stan och uträttade en del ärenden som jag var i behov av. Bla inhandlades…..

I Cody så är Buffalo Bill född och uppvuxen och har betytt mycket för staden i sin helhet. Därför ägnades flera timmar på Buffalo Bill center med guidad rundtur som en del av besöket…

museet innehöll grymt mycket historia och besöket var värt varenda minut….

de första originalserietidningarna om Buffalo Bill….

mängder av originalrekvisita från alla stora Westernserier…..

fantastiska konstverk av trakterna runt omkring….. Jag som inte kan det dyft om konst…. 😜.

På kvällen följde Paul med mig på livets första Rodeoshow….

Tydligen är Cody känt som världens Rodeocenter…..

Fantastiska uppvisningar av både män och kvinnor där skaderisken var överhängande och flera haltade av planen efter att blivit förpassade högt över marken av både vilda hästar och bufflar. Inget som jag skulle vilja prova…. 🤪. Den yngsta deltagaren var 12 år…. Grymt! Det var så kallt på rodeon så jag fick låna en vinterjacka av Paul. Tack för det…. Sommaren har inte kommit till bergen än 😣

Då det var mycket Björnaktivitet upp mot Yellowstone fick man inte tälta utan endast sova i husbil eller dyl…. Det ställde onekligen till vissa problem för mig…. Jane arbetade dock febrilt med en lösning och pratade med sin mamma som jobbade intill östra entrén. Att sova ute var inget alternativ enligt henne. Grizzlybjörn med björnbebis hade varit synlig flera gånger intill den Lodge hon arbetade vid….. Vad gör då detta underbara par…. Först erbjuder de mig skjuts upp vilket jag avböjer då jag vill CYKLA över USA… Inte åka bil😜. De bäddar då sin van med madrass mm och erbjuder sig att köra upp den och ställa den vid lodgen för att jag skall kunna sova i den😍….. Hur tackar man tillräckligt för det! Vi bestämde att vi skulle äta på lodgen när de kom dit på kvällen med bilen…. För att undvika oklarheter gjorde jag klart att JAG bjuder på kvällens middag!

Då jag rullade iväg från Cody upp mot Yellowstones östra entré som låg ca 8 mil upp i bergen var det först grymma förutsättningar men när jag sen efter det passerade genom en bergsklyfta precis innan Buffalo Bills vattendamm så vände allt…. Hade sån sjuk motvind så jag knappt trodde det var sant…..

Till och med besökarna vid dammen drog sig för att vara utomhus….

Jag försökte så gott jag kunde och slet som ett djur i ca 4 mil innan jag var på väg att gräva ner mig i skogen när det plötsligt lugnade ner sig….. Sista 4 milen upp blev en betydligt angenämare resa och jag kunde tom njuta av utsikten…

På kvällen njöt vi av en god middag där även barnbarnen var med tillsammans med sin mamma… Har nog aldrig varit i rampljuset någon gång mer än vad jag var den kvällen… Underbara barn som ritade teckningar och hade 100 frågor som jag självklart besvarade till fullo.

Efter det blev det ett känslomässigt avsked av dessa fantastiska människor

Mer fantastiska människor får man leta efter…. De ville verkligen att vi skulle ses igen och när jag sa att min fru faktiskt är ännu trevligare än vad jag lyckats visa att jag är så erbjöd de gratis boende, bil, hästridning och fyrhjuling i bergen när vi kom tillbaka….. Dessa vill jag verkligen träffa igen😘.

I sista stund så byttes madrassen i bilen ut mot en madrass i ett för tillfället övergivet rum i en del av lodgen. Att det var kallt och ostädat gjorde absolut ingenting.

På morgonen skulle jag trampa vidare och de sista km till entrén gick bra…

Trodde jag…. När jag stannade innan parken stannade en bil och frågade om jag inte såg björnen… Nä! En Grizzlybjörn med bebis😉 sprang över vägen bara 50-100meter bakom mig….. Tack gode gud för att den inte sprang ut strax framför mig 😥…. Det stämde alltså att det var björn i området. Väl framme vid entrén så kom det fram en uniformsklädd kille och frågade om han fick ta lite kort på mig….. Visst sa jag!

Jacob var Yellowstones officiella fotograf och ville ha lite cykelbilder och framförallt som han sa…. Du har ju alla säkerhetsdetaljer på dig…. Lyse, väst och hjälm…. Typiskt svenskt tänkte jag tyst men skulle inte åka en meter utan dem. Han tog en del bilder både stillastående och när jag cyklade och jag fick hans mail och han lovade att skicka bilderna senare…. Bilderna skulle användas till parkens bildarkiv vilket kändes trevligt att kunna bidra med bilder till det 😁…. Inte minst med tanke på att antalet besökare är flera miljoner per år.

Nästa oro som kom över mig var att hitta camping…. Jag hade fått galet många scenarier presenterade för mig av flera olika människor. Det ena positivt och det andra nattsvart….. Det gjorde inte saken bättre att det inte fanns någon som helst täckning på telefonen…. Hade ingen täckning på totalt 3 dagar. Efter att ha passerat Sylvanpass…..

Så kom jag till slut fram till Visitorcenter… Där hjälpte en kille mig att kontakta camping och de lovade att inte avvisa mig som cyklist då alternativet att sova i skogen är uteslutet…..Med den vetskapen trampade jag vidare….🚲

På vägen ner såg jag både bison, deras modell av rådjur (Elk) typ 4 ggr så stor som ett rådjur…. Alla filmade med min Gopro därför ingen bild på detta…. Ca 1km innan jag kom fram till campingen var det många bilar som stannat och det visade sig att det var en Grizzlybjörn de tittat på… Den hade nu försvunnit…… Jag trampade sakta vidare framåt och stannade till vid en annan klunga… Flera begav sig därifrån när plötsligt björnen dök upp igen på ca 100 m avstånd…. 😱. En fullvuxen Grizzlybjörn som jagade 3 rådjur…. Mäktig syn som det skulle visa sig vara få förunnat….. Parkvärden på campingen sa att det är många som besöker parken många gånger och aldrig får se en björn…. Och framförallt inte jagades efter ett byte….. Jag har varit i parken ca 4-5 timmar 👍😄. Även denna episod fångades med min Gopro!

På campingen var det tydliga regler… Ingen mat eller annat som skulle kunna dra till sig björn…. Kvällen innan hade det synts björn inne på campingen 😱. Med björnsprayet tätt intill mig i tältet och all mat förpassat till björnsäkert skåp skulle jag försöka sova…..

Natten blev dock lugn…. Jag vet för jag var vaken 🤪

Nästa dag trampade jag vidare och kontinentalklyftan skulle passeras två gånger med tillhörande klättring….

Efter det njöt jag av naturen…..

Dagen innehöll besök vid en del olika varma källor och geysrar…..

Old faithful där jag fick uppleva ett ”utbrott” ”……

Flera otroligt vackra varma källor där vattnet är färgat av bakterier som tydligen trivs utmärkt i det varma vattnet …..

Den heta ångan smekte ansiktet följd av kallare vindar mellan ångpustarna….

Jag fick reda på att det skulle bli riktigt dåligt väder nästkommande dag och jag kämpade för att försöka ta mig ur parken utan att stressa….. Jag lyckades efter många fler mil på cykeln än tänkt…. Pga av heltokig info från campingen att den var 8 miles utanför West Yellowstone då det visade sig vara 21 miles istället….. Inte kul när solen börjar gå ner….. I halvpanik stannade jag vid ett oansenligt hotell på vägen och frågade om priset…. 2200 för ett enkelrum….. Va fan…. Jag ska bara sova där en natt… Inte köpa rummet 😖

Väl framme på campingen kom nästa frågetecken hur gör jag med min mat…… Skylten talade ditt tydliga språk…..

Man hade haft björn som försökt ta sig in på toan….. Trodde björnen sket i skogen 😄. Skämt o sido…… Inget som man vill experimentera med….. Då campingen var stängd så ringde jag och de öppnade då tvättstugan där jag ställde in mina grejer…… Sen kom nästa käftsmäll……. Bara någon plusgrad på natten och det var kallt som…… F-n…..

Mössa, buff och allt annat jag hittade åkte på…… Det räckte dock inte utan natten blev en kall upplevelse……

Tror jag sov knappt 1 tim den natten…. 😣…..

På morgonen stänkte kalla regndroppar ner på tältet…. Snabb packning och målet var att komma iväg fort då det var kolsvart över bergen…… Jag klarade mig i stort sett hela dagen med bara några kortare skurar och vinden var dagen till ära i rätt riktning och gav en välkommen puff i ryggen…… Stannade till och fikade och träffade dessa sköna killar…..

De liftade över USA och hade gjort så i drygt 2 månader…… Informerade dem om att Sverige inte var ett alternativ att lifta i för dem ifall de kom till Europa då liftare i stort sätt är utdöda hos oss.

I Ennis så hittade jag äntligen handskar som är vattentäta…..

passade på att köpa vattentäta strumpor så nu kör vi igen……

För att komma till dagens destination så avslutades dagen med ännu klättring på drygt 800 meter….. Sällskapet över berget var…….

Kallt och mindre trevligt……. Kvällens dusch hos min warmshowers värd var MYCKET uppskattad. Jag sover inatt i ett stall som de har inrett med säng….. Ingen värme men jättebra ändå…. Slipper gömma maten och har tak över huvudet……. Nästkommande 4 dagarna lovar mängder med regn och jag lägger pussel för att få ihop rutten på bästa sätt utan att behöva förfrysa mig…..

Jag kan bara ödmjukt konstatera att kroppen är en fantastisk uppfinning då den utan några skador eller några större klagomål nu förflyttat både mig och min fullpackade cykel ca 400 mil genom kontinenten…… Hoppas den håller ca 270 mil till 🙏

Förkylningen är bättre och halsontet har försvunnit 👍

Jag tillbringar natten i Virginia city i Montana…. En liten by med knappt 200 inv.

Va rädda om er därhemma så är jag detsamma här i Björnlandet 😱

10 reaktioner på ”Yellowstone….

  1. Wow! Grymt kämpat Roger. Kul att får köra fyrhjuling! Jag antar att du stängde björnskåpet när du skulle ”sova”. Hur laddar du förresten mobilen? 🤔
    Nu har du cyklat mycket mer än hälften och efter alla berg borde det bli rejäla nerförsbackar de sista 200 milen…… ✊🏼 Skönt att du är pigga kroppen!

    Gilla

  2. Så roligt och inspirerande att läsa! Lite som man själv blir sugen på ett äventyr 😏.

    Fortsätt slita på! Snart är der Beach Boys som gäller i lurarna.

    Gilla

  3. Grymt jobbat!👍Lika roligt att läsa varje gången. Vilka minnen du skapar och även kontakter. Du kommer säkert att göra återbesök för att träffa några av dem, men utan cykel kanske😂

    Gilla

  4. Det känns dom jag läser en spännande bok och jag väntar hela tiden på att få börja med nästa kapitel!
    Vilka upplevelser! Känns som man är med men när jag tittar upp från läsningen kommer jag på var jag befinner mig
    Inte på något särskilt äventyr inte!
    Tur att jag har denna läsning
    Kram Agneta

    Gilla

  5. Wow vilka vyer! Håller med övriga som kommenterat! Du inspirerar till äventyr…..sitter i bilen med dear husband på väg mot Luleå och säger att vi borde ju kunna cykla…..någon gång!
    😬.

    Gilla

Lämna en kommentar