Bighorn mountains och vidare….

Efter ganska exakt 5 tim nästintill oavbruten klättring uppför så nådde jag äntligen högsta punkten för dagen…..

Nattsömnen i Moorcroft hade tyvärr inte hjälpt fullt ut. Halsen kändes lite bättre men förkylningen hade tilltagit 😪…..

Dagens planerade etapp var dock inte så lång och det handlade om ca 50km ganska flack terräng. I lugnt o sansat tempo förflyttade jag mig o cykeln den aktuella sträckan och hoppades att detta tillsammans med ytterligare nattvila skulle göra det bättre…. För att få de bästa förutsättningarna så blev det en hotellnatt i Gillette…. Ett kokhett bad stod först på listan…. Jag släpade i kroppen i det heta dryga 40gr vattnet och gjorde det man inte ska göra….😴😴 Jag vaknade drygt en och en halv timme senare då jag började frysa. Kroppen kändes då hyfsat porös och jag är tämligen övertygad om att om jag hade rest mig alltför hastigt så hade delar av kroppen lossnat och blivit kvar i badkaret. Nu lyckades jag dock galant glida ur likt en balettdansös och behöll på så sätt kroppen intakt. 😜

Jag kände mig inte direkt piggare men vinglade iväg till ett matställe och lyckades peta i mig lite näring. Tillbaka på hotellet ramlade jag i säng och sov utan avbrott i 11 tim!!! Det kanske inte är så märkligt om man är 15 år men när man är snart 50 så inträffar det i stort sett aldrig…..

Halsontet hade försvunnit men den snoriga näsan var alltjämt kvar…. Det viktigaste kände jag dock var just att halsen blivit bättre. Efter att jag avnjutit hotellets ”kontinentala” frukost bestående av drygt 95% socker och resten biprodukter så var cykeln fullastad med all packning och vätska för dagens utmaning…. 12 mil motorväg utan några städer däremellan.

Under hela vägen fanns det en rastplats…. Som ni kan se så gödslar de inte direkt med dem i detta området😂…. 65 miles till nästa…. 10,4 mil! Det fanns knappt någon bebyggelse alls på hela sträckan och ljudboken hjälpte mig att skingra den minst sagt enformiga vägen….

Plötsligt dök de så upp i horisonten… Bighorn mountains! De såg hyfsat mäktiga ut även på avstånd 😯. Här fanns det två alternativa vägar. Jag valde den som enligt flera inte skulle vara så brant men höjden var densamma….. Alltså längre sträcka men procentuellt något flackare…. Vad det nu skulle innebära 😆. Passet som skulle passeras låg på 9666 fot.

Framme i Buffalo vid bergets fot så visade det sig att campingen tog drygt 40 dollar för tältplats utan el och det billigaste hotellet 57 dollar…. Valet blev inte heller denna gången så svårt då jag fortfarande kände av förkylningen…. Efter att jag lyckats stöka till i rummet på rekordtid så cyklade jag iväg för att få i mig lite näring för att både bli bättre och klara av den planerade bergsettappen nästkommande dag.

Det blev på nytt en kinarestaurang…. Ägaren var djupt imponerad av min tokiga resa och pratade om allt mellan himmel och jord…. När han kom fram till mig för 3 gången hade han med sig ett eget vattenglas med sugrör 🤣. Han både avslutade samtalet och påbörjade detsamma nästan samtidigt….

Han var ute o tittade på cykeln för att sen snabbt på nytt återuppta diskussion…. Tur att man inte hade alltför dåligt humör trots förkylningen…. Han vägrade helt enkelt att lämna bordet under hela min måltid 🤣…. Slutsatsen från honom var dock att Sverige inte behöver vara oroliga för att bli attackerade av ryssarna… Hur det nu kom upp på agendan vet jag inte än idag 😂

När jag cyklade tillbaka såg jag hur det blivit helt kolsvart över stora delar av berget…. I rummet så varnade de på tv i både tal och skrift för mycket kraftigt oväder….

Då kändes det rätt bra att sova inne….

På morgonen var allt borta och solen sken på dem nästan molnfria himmelen.

När stigningen för dagen började fick man sig en tankeställare om att mina 49 år på jorden inte ens motsvarar en piss i Atlanten…. Graniten i berget jag passerade var daterat till 2,3 miljarder år🙄

Det blev precis som jag tänkt…. Många timmars oavbrutet nötande uppför…. För att mentalt underlätta och få lite avbrott bestämde jag mig för att klättra 300 höjdmeter, gå 10 höjdmeter och sen klättra vidare 300 osv….. Det kan låta lite tokigt men det hjälpte mig att nå delmål i den monotona klättringen…. Jag var så fokuserad på mitt trampande att jag såg den andra cyklisten först när jag nästan kommit ikapp honom…..

Härligt tänkte jag… Nu kan vi dra nytta av varandra och växeldra i backarna…. Tanken är självklart inte att köra fort men det är mentalt betydelsefullt att ha någon framför sig vissa sträckor när man cyklar….. Det visade sig vara en van touringcyklist men vi synkade inte alls i våra farter…. Han körde alltför långsamt för min komfortfart och således tvärtom så var min fart för snabb för hans tänkta tramprytm…. När han tom bromsade i de få nedförsluten som vi kom till så valde jag att cykla vidare…. Jag ville upp och njuta av utsikten på vägen ner och han njöt nog både på vägen upp och ner 😉 vilket troligtvis är helrätt men inte passade mig just då.

Efter ganska exakt 5 tim klättring så kom då äntligen passet….

Jag hade släpat upp mig själv och fullastad cykel till 9666fot… 2947m. Det kändes i benen och jag passade på att kyla ner mig lite i snön som fortfarande låg kvar….

Det var dags att fylla på lite näring i kroppen och efter att passerat skylten som talade om att det var nedför framöver…..

Så satte jag mig och njöt av utsikt och god mat….

På vägen ner var utsikten och naturen otroligt mäktig…..

Man förstår först när man är på väg ner hur mycket man klättrat för att ta sig upp 😳….. På vägen ner fanns speciella avtagsvägar för lastbilar om de förlorar sin bromsverkan på vägen ner…..

Natten tillbringades sen i Ten Sleep nedanför berget…

Efter att avnjutit en mer näringsriktig frukost på den lokala affären med både närodlade frukter och grymt goda wraps…. samt en kula hemgjord glass som avslut så rullade jag vidare… Det är en av flera fördelar ned resan…. Man kan äta i stort sätt allt som kommer i ens väg utan att bekymra sig alltför mycket att det skulle innebära barlast på kroppen…. Det gäller dock att inte göra det till en vana när man kommer hem igen 🙄.

Tempen steg galet fort och visade snart en bra bit över 35gr😎. De 4 liter vätska jag hade med började ta slut och jag visste att jag skulle passera en liten by på vägen. Framme i den kunde man tro att alla hade flytt…. Inte en människa så långt ögat nådde…. Jag lyckades lokalisera en läskautomat….. När den jäv…… Tagit nästan 3 dollar för mig utan att leverera så mycket som en droppe tillbaka kom jag på mig själv med att svära och slå på sidan som om det skulle hjälpa…. 🙄.

Efter lite letande så hittade jag en till synes obetydlig affär i slutet av en gata som det stod Open på dörren. Jag öppnande och steg in…. Det var som att stiga in i huset som var fullt med tårgas i lumpen när man skulle prova din skyddsmask….. 🤪. Vid bordet i den mycket oansenliga affärer satt en kedjerökande man i sällskap med sin katt….. Han tillhandahöll endast näring i flytande form och i kylen hade han två burkar kall läsk som försvann ner i min strupe fortare än popcorn på en bio.

Han visade sig vara riktigt trevlig när han väl släckt cigaretten och dimman skingrat sig….

På bilden syns i stort sett hela butiken. Vi pratade en ganska lång stund och när jag hade genomlidit den längsta stund av passiv rökning i hela mitt liv så tog jag den obligatoriska bilden och lämnade därefter…..

Ray hade rökt med stor inlevelse sedan han var tolv och hade troligtvis inga planer på att sluta nu 67 år fyllda…. Hur gammal katten var och framförallt vilken katt i ordningen det var som levt i denna gaskammare frågade jag inte ens 🙂

Innan nattens rastplats i Greybull nåddes så skymtade jag Yellowstone på avstånd…..

Det är en grymt häftig upplevelse som väntar i början av nästa vecka….. Tyvärr så ska det bli rejält kallt första planerade tältnatten så jag avvaktar lite till innan jag bestämmer hur och när jag beger mig in då jag inte gärna vill frysa ihjäl….. – 4gr på natten mellan måndag och tisdag….. 😥😣. Som sagt här gäller det att hänga med i svängarna mellan 40gr värme till 4 minus….. Som grädde på moset så fick jag ikväll reda på att två turister i Yellowstone kommit lite väl nära bisonoxar med kalv och blivit attackerade med sjukhusvistelse som följd….. Bisonoxarna väger mellan 900 och 1000 kg😮….. Utöver det så hade man häromdagen fått söva ner två Grizzlybjörnar som kommit till Cody för att leta mat och köra ut dem i skogen igen……

Imorgon rullar cykeln mot just Cody som sista anhalt innan jag i början av veckan kör vidare in i Yellowstone….. Värt att tänka på som en man sa….. Yellowstone is not a petting zoo for tourists….. It is wild animals!

Just nu befinner jag mig i Greybull Wyoming på rätt sida av Bighorn mountains… Men det har bara varit en retning i benen av vad som komma skall…… Utan att överdriva kan man nu säga att jag kommer befinna mig nästan uteslutande i bergsområde hela vägen till San Francisco…. Med andra ord typ ca 300 mil😱… Men belöningen är grymt vacker natur.

Önskar er alla som nu snart går på semester en riktigt härlig sådan ☀️

Jag vill även på ödmjukaste sätt tacka er som följer mig på min resa… Betydligt fler än jag kunde drömma om! Ett stort tack för alla era kommentarer och hejarop i olika forum! Det känns jättekul och är en betydelsefull vitamininjektion för mig i de delarna av resan som är lite tyngre för kroppen🤩